

بررسی معاملات اجتماعی، پلتفرمهای ارائه کنندۀ خدمات، و قوانین و مقررات مربوطه
در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که شبکهها و رسانههای اجتماعی نقش پررنگی در حوزۀ بازار سرمایه ایفا میکنند. این شبکهها و رسانهها فرصتی فراهم آوردهاند تا معاملهگران و افراد متمایل به سرمایهگذاری از طریق پنجرۀ واحدی به تبادل نظر پرداخته و در برخی مواقع توصیه به اتخاذ راهبردی خاص یا انجام معاملاتی بر روی سهمهایی خاص، به افراد کم تجربه توصیه میشود. مضاف بر این، شبکههای اجتماعی همچون شبکۀ تلگرام، با توجه به ناشناخته بودن هویت افراد، این فرصت را فراهم آورده تا افراد مختلف و بعضاً سودجو خود را در غالب افراد شناس و مطرح بازار سرمایه معرفی نموده و تلاش میکنند تا با خرج اعتبار از سوی این چهرهها، راهبردهای خود را به سرمایهگذاران القا کرده یا حرکت خرید یا فروش سهم در برخی نمادهای خاص را جریانسازی کنند. این درحالی است که عملکرد واقعی افرادی که بهعنوان راهنما اقدام به ارائۀ توصیههای مختلف مینماییند به هیچ عنوان افشا نشده و این مشخص نیست در چه حوزهای سرمایهگذاری کرده یا دارای چه سبد دارایی هستند. لذا برای مشخص شدن این موضوع، در این گزارش بهعنوان «معاملات اجتماعی » پرداخته شده که از سال 2006 در سطح جهانی مطرح گردیده است. علاوه بر این، در این گزارش به رویکردهای نهادهای ناظر بر این پدیده نیز اشاره شده و در نهایت پیشنهادهایی برای مد نظر قرار دادن آن در بازار سرمایه مطرح گردیده است.