

بررسی تحلیلی بازار اوراق شرکتی در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران
انتشار اوراق شرکتی در کشور از سال 1389 شروع شده و تا به امروز هرساله به لحاظ حجم تأمین مالی و نیز تعداد انتشار اوراق با رشد همراه بوده است. در سالهای اخیر با اعمال سیاستهای انقباضی و از طرف دیگر کنترل رشد ترازنامه بانکها توسط بانک مرکزی در کنار عدم کفایت سرمایه مناسب بانکها، بنگاهها در دسترسی به منابع مالی با مشکل مواجه شدهاند. در این حالت بازار اوراق شرکتی به عنوان یک راه جایگزین برای تأمین مالی بانکی مورد توجه سیاستگذاران و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. بدین جهت، درک درست سیاستگذاران و فعالان اقتصادی از بازار اوراق شرکتی و فهم دقیق از شرایط بازار میتواند در رشد و توسعه بازار نقش با اهمیتی داشته باشد. در این گزارش ابتدا با تبیین اوراق شرکتی در خارج از کشور، بازار اوراق شرکتی در ایران از منظر انواع اوراق قابل انتشار توسط شرکت ها و تفاوت های آن ها با یکدیگر، بانیان انتشار، حجم بازار اوراق شرکتی، سررسید اوراق منتشرشده، سرمایه گذاران در اوراق شرکتی، مدیریت ریسک اعتباری در اوراق شرکتی، هزینه انتشار اوراق بررسی شده است.