RDIS
None

مطالعه تطبیقی تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار سرمایه

تاریخ انتشار: 01 مرداد 1398
آمار بازدید: 239
آمار دانلود: 162
تعداد صفحات: 34
توضیحات:

 سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری خود، عوامل زیادی را مدنظر قرار می دهند. یکی از منابع مهم در فرآیند تصمیم گیری سرمایه گذاران اخبار و اطلاعات شبکه های اجتماعی است؛ امروزه شبکه های اجتماعی فعال در بازار سرمایه به یک بستر برای تبادل تحلیل های مالی و اقتصادی تبدیل شده اند. لذا شناسایی تاثیر این شبکه های اجتماعی در تصمیم گیری می تواند زمینه لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به سرمایه گذاران فراهم آورده و همچنین راهنمای مقررات گذاری از طرف نهادهای ناظر در بازار سرمایه باشد. شواهد بسیار زیادی توسط دانشگاهیان و محققان در بازارهای سرمایه کشورهای مختلف جهان ارائه شده است که نشان می دهد مکالمات و روابط افراد در شبکه های اجتماعی در مسیر تغییر قیمت سهام و تصمیم گیری های افراد تاثیرگذار است. این واقعیت مخصوصاً در مواقع انتشار اخبار منفی اقتصادی (زمانی که مدل های سنتی تنها بر اساس متغیرهای مالی، تحلیل صحیحی نداشته اند) بیشتر نمود پیدا می کند. از طرف دیگر، بجز در مواردی که برخی افراد سودجو از شبکه های اجتماعی برای انتشار اخبار نادرست سوء استفاده می کنند، اطلاعات و تحلیل های به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی نقشی حیاتی در تقویت کارایی بازار سرمایه ایفا می کنند. از این رو تعداد مطالعات و شواهدی که پیشنهاد می دهند فعالیت های شبکه های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر روی بازار سرمایه و تصمیم گیری های افراد دارد، نیز در حال افزایش است. در واقع شبکه های اجتماعی یک پایگاه اطلاعاتی بسیار عظیم از رفتار افراد جامعه در مورد یک موضوع خاص مانند بازار سرمایه است. از طرف دیگر، نهادهای ناظر، ناشران و شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز از شبکه های اجتماعی برای انتشار اطلاعات خود استفاده می کنند.


پیوست‌ها: لینک دانلود